Bericht

Koomen schenkt ‘sociale deur’ aan Kloek Amsterdam

logo
Kloek, wonen met zorg

Koomen Installatie maakt veilig bezoek voor bewoners met dementie mogelijk

Bij Kloek Amsterdam is vorige week een ‘sociale deur’ geplaatst die het mogelijk maakt om bezoek veilig te zien en te spreken. De sociale deur is een schenking van Koomen Installatie, vaste partner voor het onderhoud van het pand van Kloek Amsterdam in de Pijp.

Uit eigen ervaring

Andrea Landeweer, een van de drie directieleden van Koomen Installatie, legt uit waarom ze zich betrokken voelt bij de zorg voor mensen met dementie. ‘Mijn vader heeft dementie, en door corona mag ik zelf nu ook niet op bezoek. Je raakt zo ver van elkaar vandaan! Gelukkig kan ik wel contact onderhouden via mijn moeder die bij hem woont, maar ik weet dat dat voor de meeste mensen met dementie niet geldt. Je kunt zwaaien vanuit de verte, maar je vader of moeder met dementie begrijpt niet waarom je niet dichterbij komt. Ook als je straks wel op bezoek kunt maar daarbij afstand moet houden, is dat niet uit te leggen. Maar een deur die dicht zit is wel duidelijk. En door het glas kun je elkaar toch goed zien en spreken (met een telefoon).’

Samen naar oplossingen zoeken

De installatie van de deur is een mooi voorbeeld van samen naar oplossingen zoeken. Het begon met het idee van Kloek om een hoogwerker in te zetten om bezoek mogelijk te maken. ‘Maar dat was praktisch niet te doen op deze locatie’ vertelt Michel van der Kwast van Koomen Installatie. Michel zocht naar alternatieven, zoals een noodtrappenhuis of een scherm. Maar ook bij Kloek werd intussen verder nagedacht, en daar ontstond het idee om het kleine halletje achter de nooddeur geschikt te maken voor bezoek.

Klein gebaar met groot effect

Toen Koomen Installatie hoorde dat het budget van Kloek niet toereikend was, besloot het bedrijf om de deur en de installatie ervan te schenken. ‘We zien het als een bedankje voor de goede verstandhouding die we hebben met Kloek’ aldus Andrea. ‘Het is een klein gebaar dat een groot effect kan hebben en we hopen dat het andere mensen ook weer op ideeën brengt.’ Ze is nieuwsgierig naar de reacties van de eerste gebruikers.

‘Ze houden van hun cliënten’

De installatie van de deur verliep prima. Natuurlijk kwam er af en toe iemand de trap af om te kijken wat er allemaal gebeurde. Vanaf de trap was de afstand veilig genoeg voor een praatje, een kopje koffie en een blik op de werkzaamheden. ‘Ik merkte dat het personeel heel betrokken is bij de bewoners’ vertelt Michel. ‘Dat maak je op uit de manier waarop ze over hun werk praten. Ze houden echt van hun werk en van de cliënten’ aldus Michel. ‘Ik ben wel blij dat ik zelf een ander beroep heb!’ voegt hij er lachend aan toe. En daar zijn wij het mee eens, want we hebben elkaar nodig!    

De  ‘sociale deur’ bevindt zich dus op de begane grond, voor het halletje bij de nooddeur, links naast de hoofdingang. Het bezoek neemt plaats in het halletje achter de nooddeur en kan via de telefoon met de bewoner praten. Dat bezoek gaat uiteraard op afspraak. De contactpersonen van de bewoners zijn daarover geïnformeerd.