Als de NoordZuidlijn klaar is veranderen de tramlijnen in de Pijp
Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf heeft haar plannen gepresenteerd. Kijk op:
http://over.gvb.nl/over-gvb/gvb-dient-plan-voor-nieuw-ov-net of download de PDF, zie hieronder
uit deze nota:
Reizigers in de buurt van een Noord/Zuidlijn station kunnen straks binnen een bepaalde tijd een groter gebied bereiken. Binnen enkele minuten ben je met de nieuwe metrolijn in het centrum van de stad of op station Zuid. De Noord/Zuidlijn rijdt op elk moment van de dag vaak. Op de reisplanner de vertrektijden opzoeken is niet nodig omdat er binnen enkele minuten altijd een metro komt. Zelfs op rustige momenten, zoals maandagavond laat of zondagochtend, rijdt de lijn nog steeds 8x per uur. Dit in tegenstelling tot tram- en buslijnen in Zuid.
In de huidige situatie: Gevolgen voor de parallelle tramroutes In het huidige vervoerplan 16 en 24 hetzelfde traject als de Noord/Zuidlijn, maar dan bovengronds. Deze lijnen rijden overdag gezamenlijk iedere 4 minuten. Doordat veel reizigers straks kiezen voor de snellere Noord/Zuidlijn, kunnen de trams minder vaak rijden. De frequentie daalt van 16x per uur naar 6x per uur overdag op werkdagen (daling van 60%). Dit wordt gecompenseerd door veel meer metroritten waarmee de reizigersgroei als gevolg van de Noord/Zuidlijn wordt opgevangen.
Lijnen 16 en 24 worden dan samengevoegd tot lijn 2C die dan de route van de huidige lijn 24 rijdt. Met één verschil: de nieuwe lijn rijdt door de Ferdinand Bolstraat en is hier dan na vele jaren terug.
De meerwaarde van deze tramlijn 2C bestaat uit het aantal haltes. De tramlijn heeft meer haltes dan de Noord/Zuidlijn, zodat het een aanvullende functie heeft op de metro. Fijnmazigheid is hiermee gewaarborgd.
Op dit moment rijden trams 16 en 24 tussen Stadionplein en de VU een parallelle route. Daarmee is het aanbod veel hoger dan de vraag rechtvaardigt. Daarom rijdt er straks een tramlijn minder op dit traject. De voertuigen kunnen dan op andere nuttige plaatsen worden ingezet, zodat vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten.
Twee trajecten in Zuid hebben straks geen reguliere tramlijn meer. Dit zijn De Lairessestraat en De Gabriel Metsustraat.
Utrechtsestraat en Van Woustraat behouden eigen tramlijn Een tramtraject op loopafstand van de Noord/Zuidlijn én de metro Oostlijn lijkt in eerste instantie onvoldoende vervoerwaarde voor een eigen lijn. Toch blijft de verbinding behouden. Allereerst omdat de stad druk is en er voldoende vervoervraag is voor een fijnmazig netwerk. De lijn gaat wel iets minder vaak rijden, namelijk 5x per uur.
Lijn 12 gaat 5A heten en rijdt straks via Ferdinand Bolstraat, Ceintuurbaan, Museumplein, Leidsestraat naar het CS. Lijn 3 blijft op zijn gewone traject rijden.
Het is de bedoeling dat dit plan op 22 juli 2018 ingaat.